TR
MART 2015

MÜTEAHHİT "İHRACATÇI" FONLA YABANCI ÇEKELİM

MİLLİYET / 23.03.2015 Yabancılara konut satışını ihracat olarak gördüklerini belirten DAP Holding'in patronu Ziya Yılmaz, bir tanıtım ve destek fonuyla yabancıya satışın 12-13 milyar dolarlara kadar çıkabileceğini söyledi.

DAP Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ziya YılmazDAP Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Yılmaz, yabancılara konut satışının ihracat kalemi olarak görülmesini istediklerini belirterek, satışı artırmak için bir tanıtım ve destek fonu oluşturulması çağrısında bulundu.

Türkiye'nin konut satışıyla yurt içine alacağı kaynağın neredeyse tüm sektörlere "kaynak" oluşturacağını söyleyen Ziya Yılmaz, "yabancıya satış pastasından" alman payın kolaylıkla gelişmiş ülkeler kadar artırılabileceğini kaydetti.

Yılmaz, "Amerika, Dubai bugün kaç konut sattım diye yatıyor, kaç ofis sattım diye kalkıyor. İtalya, Fransa gibi ülkelere her yıl 20 milyar dolar sırf bu satıştan giriyor, biz bu pastadan öyle küçük dilimle yetiniyoruz ki" diye konuştu.

Aynı zamanda Konutder Başkan Yardımcısı da olan Yılmaz, Ocak ayında Başbakan Ahmet Davutoğlu ve 8 bakanla yaptıkları toplantıda da yabancıya konut satışının "ihracat kalemi" olarak görülmesini istediklerini belirterek, şöyle devam etti: "Önce sıkıntılarımızı ilettik. Müktesep hak, tüketici yasası, imar yasası, bazı harçlar ve KDV sektörün önünü tıkıyor. Yabancıya mülk satışını anlattık. Bakanımız da yabancıya konut satışını bir ihracat kalemi olarak bahsedeceklerini söyledi. Son açıklamalarda da bizim için çok önemli ihracat kalemi diye bahsediyor, bununla gurur duyduk. Türkiye'ye 800 milyar lira konut dönüşümü maliyeti var. Siz 12-13 yılda her yıl yabancıya konut satışıyla 15 milyar dolar ülkeye bir kaynak sokarsanız, bu paranın yarısını bu kaynaktan çıkarmış olursunuz, muazzam bir gelir kalemi, üretmeden satıyorsunuz, dünyada hiçbir ürün böyle satılmıyor."

30-40 Ülke Seçelim
Yılmaz, toplantıya bir "fon" kurma önerisiyle gittiklerini anlatarak, bununla hem ülke tanıtımı hem yurtdışında ofis kurma faaliyetlerinin karşılanabileceğim ifade etti. Yılmaz, "Turizm Bakanlığı'nın fonu var, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın dönüşüm fonu var, Emlak Konut'u, TOKİ'yi bunun içine katıp, 30-40 ülke seçip koylarımızı, Karadeniz'i, Boğaz'ı, restoranları, Ege'yi, köftemizi, Tekirdağ'ı tanıtalım. 30 - 40 geliştiriciyi gönderelim, ofis açsınlar, anında, çok kısa sürede 4.5 milyar dolarlık satışı, 12-13 milyara rahat çıkarırız. Bu sanayiye de, turizme de her sektöre can verir" dedi.

Asıl Yatırımcı Biziz
Ziya Yılmaz, konut alan yatırımcılarm "asıl yatırımcı olan geliştiricileri" takip ettiğini kaydederek, "Ben Pendik'te bir yer alıp oraya yatırım yapıyorsam, orada o ışığı, geleceği görüyorum demektir, Kartal'a yatırım yapıyorsam gelişeceğini görüyorum. Zaten o yüzden yatırımcı gelip bizden alıyor, çünkü biz onların bir adım önünden gidiyoruz. Pendik çok önemli bir bölge. Florya nasıl bir süreç yaşadıysa Pendik'i de öyle görüyoruz" diye konuştu.

Sıra Otelcilikte...
12 ülkede, 26 şehirde, 100'e yakın oteliyle yılda 5 milyon konuk ağırlayan Ortadoğu'nun en büyük oteller zinciri Abu Dabi merkezli Rotana Arjaan'la işbirliği yapan DAP Yapı, Rotana'nın kurumsal otel işletim sistemini Burgu Kule Arjaan, Dalga Kule Arjaan ve Tango Kule Arjaan projelerine taşıdı. Beşinci ayda ilk otel açılacak. Yılmaz, "7 bin metre lobi yaptık" dedi. İstanbul'un yanı sıra, uzun vadede nüfusu 1 milyonun üzerindeki şehirlerde projeler yapmak istediklerini vurgulayan Yılmaz, kurumsal otel işletim sistemi kurduklarını ifade etti. İlk olarak Rotana'yla yaptıkları projelerde uygulanacak sistem verimli olursa tüm şehirlere yayılacak. Sisteme göre, isteyenler evlerini kullanmadıkları zaman bu konsept aracılığıyla günlük, haftalık, aylık gibi kiralamalara verebilecek.

DAP Şehri Dağ Yamacına Kadar Çıkacak
DAP Holding bu yıl "şehir" kurmak için harekete geçti. Pendik'te havaalanının yanında denize komşu yaklaşık 180 bin metrekare olan Polisan'ın arazisini alarak 1.5 milyar lira yatırım yapacak. İçinde otel, rezidans, konut ve ofis olan, 3 bin ünite civarında bir konsept yer alacak proje için küçük bir "DAP Şehri" diyen Yılmaz, projenin içinde direkt havalanına bağlanan bir yol geçireceklerini, bunun için de görüşmelere başladıklarını söyledi. Yılmaz, amaçlarının projeyi 400 bin metrekareye kadar çıkararak "şehir" kurmak olduğuna dikkat çekerek, "Çok hızlı çalışmalarına başladık. Etap etap satışa çıkacak. Hemen yanında araziler var, bir kısmını da kentsel dönüşüm düşünüyoruz, dağ yamacına doğru" dedi.

Projenin içinde büyük bir göl yapacaklarını anlatan Yılmaz, içinde bir de üniversite kuracaklarını, duruma göre kampüsler halinde bu üniversiteyi daha sonra büyüteceklerini açıkladı.

DAP Vadisi Üniversitede Okutulsun
932 ofislik DAP Vadisi. projesinde kısa zamanda sadece 13 dükkan kaldığını dile getiren Yılmaz, "Satış ve pazarlama anlamında üniversitelerde okutulması gereken bir proje, İstMarina'da. öyle. 950 konutu sattık. 22 bin kişinin görüşlerini aldık, gecelere kadar satış yaptık. Bir milyonluk, 6 milyona kadar satılan konutlardan bahsediyoruz, bunlar ucuz konut değil, iç piyasada hızla alınıyor, bunun dışında siz yoluna kavşağına kadar yaparsanız, ortaya bir inşaat değil bir eser koyarsanız Avrupalısı da Ortadoğulusu da Rusu da size gelir" dedi.

DAP Holding, Nisan'da Adam Kule'nin lansmanını yapacak. Petek Kule'de yakında başlayacak. Yıl sonuna doğru Kartal'daki yeni projesini tanıtacak.

En Çok Antalya'da Satılıyor
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) rakamlarına göre, bu yıl ocak ayında Türkiye'de yabancılara toplam 1289 konut satıldı. Ocakta Antalya 392 konut satışıyla birinci olurken, bu ili 377 konutla İstanbul ve 95 konutla Yalova izledi. 2014 genelinde ise yabancılara 18959 konut satıldı. Antalya 6542 konutla ilk sırayı alırken bu ili İstanbul (5580 konut), Aydın (1191), Muğla (1051) ve Bursa (954) izledi.